donderdag 3 oktober 2013

ja hoor, het werk gaat gestaag verder

Het dak zit er op, en ik heb dan even alles los erin om een beeld te krijgen hoe het gaat worden. Het gaat al heel wat lijken. Ik zit nog wel te dubben of ik alles netjes zal schilderen, of toch gewoon lakken en de constructie verder zichtbaar laten. 


Ook al het een en ander voor de zwaardkast klaargemaakt, messing afdekplaatje voor het blokje gemaakt en dat soort klusjes. Dat ligt allemaal klaar voor als het zwaard straks komt. Dat wordt nog wel een klus, want dan hebben we het over 100 kilo. Maar ach, zal ook wel weer lukken denk ik. Ik heb alleen nog geen idee wanneer het zwaard klaar kan zijn.



Het maatwerk bronzen beslag is wel klaar. De overloop en het boegbeslag voorlopig even gemonteerd om te kijken of het allemaal past en goed zit, en dat is gelukkig het geval.


De motor heb ik ook al besteld en gister opgehaald. En vandaag gepast, exact of het ervoor gemaakt is, aan alle kanten prima. Nu kan ik alvast aan het roer zitten. Al is dat maar tijdelijk, het is er nu alweer af, maar alles past nog steeds prima.




Het is ook wel een paar dagen van "boodschappen" geweest, winkelen dus. Ik heb de mast in bestelling staan, en gister de zeilen helemaal doorgenomen met de zeilmaker en besteld. Ook een trailer is al in beeld, maar het is nog even de vraag van welk gewicht ik nu uit moet gaan, en dat kan wel kritisch zijn, dus dat moet dan eerst nog even helemaal uitgezocht. Verder veel klein werk, en de planning wordt wat kritischer. Ik heb vandaag het luik van het bouwraam gehaald, en daarna het bouwraam gedemonteerd, dus dat ben ik ook weer kwijt. Maar de volgorde bij de montage, zeker van onderdeks beslag, komt wel qua planning wat nauwer. Vandaar dat ik nu weer eerst wat schilderwerk moet doen aan stuurboord, dat moet voordat ik daar de klemmen voor de rolfok onderdeks kan monteren, en dat moet weer voordat ik epoxy/glasweefsel over het dek kan aanbrengen.


Er komt ook steeds meer afwerking langs, zoals hieronder de kapjes van de vooreindje van de kajuit. Ik heb de schaafjes, vijlen en raspen weer veel in de hand. Leuk werk, maar het wordt toch eigenlijk net altijd wat minder netjes dan ik eigenlijk wel zou willen. Nou ja, dan blijft het zichtbaar als handwerk.