zondag 10 december 2017

een echt zwemtrapje

 
 
Het seizoen is weer voorbij en Marie staat allang weer op de trailer binnen. Wat een mooi stuk zeilen was die laatste tocht van dit seizoen, van Den Oever naar Den Helder. Alles liep soepel, al verloor ik wel de sluitpen van de sprenkel. Die moest ik dus opnieuw maken (of nieuw beslag kopen, maar zo gaat het ook prima). En zo is er meer onderhoud te doen, net als elk jaar.
 
 
 
 
Daar wil ik het nu even niet over hebben, wel over weer een verbeterinkje, mijn zwemtrap. Of dat echt een verbetering is zal moeten blijken, want het is geen gebruikelijk ontwerp en ik heb hem nog niet echt kunnen uitproberen. Ergens op internet het idee gespot, daar wat op gevarieerd en een oplossing gezocht. Met als doel een zwemtrap om makkelijk aan boord te klimmen vanuit het water, die uitklapbaar is, ook door een zwemmer vanuit het water, die stevig en geborgd op de schuine spiegel zit, maar wel klein, plat en afneembaar moet zijn.
 
De ruwe ontwerpschets (ik heb trouwens geen andere gemaakt) en het sluitinkje:
 
 
 
 
 
De eerste stap: de buitenkast waar het geheel in zit:
 




En dat is hem dan, in testopstelling



Het sluitinkje tijdelijk gemonteerd:

 
 
 
En zo is het dan geworden, gemonteerd en wel. Trek je aan de rode lus dan klapt hij uit. Ik pas zelf prima op de treden en kan dan goed de boot inklimmen. Maar of dat zwemmend ook wil gaan we komend seizoen zien. 
 
 



1 opmerking:

  1. Good idea.. I'm sharing this page on a facebook group, I hope you don't mind..

    BeantwoordenVerwijderen