maandag 2 december 2013

coatings, schilderwerk, en gelukkig ook nog andere klussen



Weer een fase van coaten en schilderwerk, niet mijn sterkste kant. Ik ben dan toch niet geduldig genoeg, gister moest ik constateren dat ik niet verder kon omdat de transparante lak van de kuiprand nog niet voldoende hard was, en dan is de kans op krassen wel erg groot. Eigenlijk een beetje onzin, want het is de laatste laag nog niet, en het wordt toch niet helemaal perfect. Hoe dan ook, het schiet best op. De lijsten zitten op het dek, ook de voetrail zit erop. Dat was nog wel een flinke balk om de bocht om te krijgen. Dat zijn altijd weer even creatieve processen, een snelle oplossing vinden om ergens veel kracht op te zetten. Dat lukt altijd wel op één of andere manier, meestal met touw en een hefboompje. Bij de deklijsten heb ik wel wat hout verspeeld, teveel kracht, te ver doorbuigen, en dan is het barsten, en dus een nieuw deeltje maken. Ik heb ze wat smaller dan ik eerst dacht, dus dat kwam nu wel goed uit, had ik nog genoeg ongebruikte delen over om door te kunnen. Ik heb ervoor gekozen om eerst maar de deklijsten van mahonie te maken, en die in de lak te zetten, dan komt daarbinnen een teakdek, eigenlijk dus een soort inlegwerk bijna.


Ik heb een nummersysteem, zodat ik elk deeltje precies kan nummeren en later ook nog weet waar het moet, want ik maak eerst alles op maat. Daarna moet het dan gekit, en tenslotte moeten de voegen gedicht. Teak is heel vettig, dat merk je meteen bij het zagen en schaven. Het stoft niet eens, teakzaagsel is lekker plakkerig en blijft netjes liggen. Nadeel is wel dat je het onder je schoenen en aan je kleren dan ook overal mee heen neemt. Dat vettige van teak betekent dat je het onbehandeld kunt laten, het rot namelijk niet. Nadelen heeft dat ook; elk voordeel heeft z'n nadeel tenslotte, om met Johan te spreken. Het lijmt lastig, je moet het eerst ontvetten, en dat komt wat preciezer dan met mahonie, want dat ontvet ik natuurlijk ook wel voor het lijmen. Teak moet je ook nog primeren, en dat dan nog wel precies netjes binnen tijdgrenzen enzo. Dus eerst maar op maat, en dan verder. Ben ik nog wel even mee bezig, het zijn niet allemaal rechte lijnen tenslotte. Ik hou het wel simpel en de teakdeeltjes recht, ik ga niet buigen dus.


Volgens de boeken moet blank hout na de epoxy in 4-5 lagen DD lak, en ander hout na de epoxy in een a twee lagen pantsercoat en 2 a 3 lagen DD lak. Dat geldt dan wel boven water, want onder water moet nog een extra laagje pantsercoat. Die pantsercoat is taai en lastig spul dat altijd erg knoeit en niet zo heel mooi vloeit. Dat laatste heeft als voordeel dat je wel makkelijk af kunt plakken. DD lak vloeit juist heel erg, dat kruipt nog onder je afplaktape, vaak. Het blijft dan ook wel om en om werken en corrigeren, maar heel strak is lastig. Dat zie je later volgens mij toch niet van een afstandje. Hoop ik.

Het is ook flink opgeschoten met zaken die anderen voor me maken. Zo heb ik het zwaard opgehaald, 24 mm RVS met een gewicht van om en bij 100 kilo. Dat moet er straks nog wel ingetakeld.



Ook de mast en giek en gaffel zijn klaar, dat wil zeggen in basis. Die heb ik laten maken, maar er moet nog wel van alles op en aan gemonteerd worden, dat ik voor een deel nog moet maken. En de eenvoudige rondhouten als boegsprietje, sprenkel en gennakerboom wil ik zelf rond maken, dus dat moet nog.




Ik heb laatst mijn vierde stropblokje gemaakt, van essenhout. Deze bevalt me eindelijk wel, de vorige waren toch niet helemaal goed. Ik denk dat ik er een stuk of acht van nodig heb, die wilde ik zelf maken, de blokken waar het echt op aan komt koop ik dan wel. Een stropblokje is een blokje (katrol) dat feitelijk in touw hangt en niet in allerlei ijzeren of bronzen beugels. Dat spaart kosten en gewicht, vandaar dat het vroeger veel gebruikt werd. Toch zijn ze best sterk, ik kan er in elk geval wel aan hangen zonder dat er wat kraakt.




1 opmerking: