dinsdag 4 maart 2014

"bewoonbaar" verklaard





Een van de twee grotere klussen van de afgelopen weken, dek schuren (de tweede was het binnen schilderwerk afmaken). Rechts boven zie je nog een stukje ongeschuurd dek. Eerst haal je met een beitel het meeste overtollige dekrubber weg, daarna gaat de schuurmachine erop, lang. Dat is nu bijna helemaal klaar, nog een klein stukje. Daarna moet dan wel alle lakwerk weer bijgewerkt, maar goed, dat zat erin. Er is toch wel veel correctiewerk in dit stadium, ook binnen. Dan vind ik een bedbodem toch niet makkelijk opengaan bijvoorbeeld, en dan moet er aan  bijgeschuurd. Met als gevolg dat er ook weer coating bijgewerkt moet worden. En dat gebeurt ook als er weer van alles gemonteerd moet worden, waar dan weer voor geboord moet worden ofzo. Dat zal ook nog wel even doorgaan.


Het is al met al een  beetje eindfase aan het worden, met een hele stapel klusjes die toch meer tijd en aandacht vragen. Gister het leer om de wrikriem genaaid. Met het precisieboortje eerst gaatjes voorboren, anders krijg ik de naald er niet doorheen. En dan maar heel precies proberen het mooi gelijkmatig genaaid te krijgen. Hier en daar is het allemaal niet zo heel netjes als ik misschien wel zou willen, het blijft handwerk door een amateur, maar goed, ik ben best tevreden.




De kussens zijn klaar. Ron Wilms had die al heel mooi voorbereid voor me. Ik heb ze bekleed, en vervolgens lakens gemaakt op maat. Dan is het allemaal ook nog makkelijk wasbaar. Het zit echt goed in elkaar, met een antislip ventilerende onderlaag en al. Het ligt ook prima. Ik heb al heel wat definitief gemonteerd, zoals het luik en de deurpaneeltjes, met slot en ventilatie. De gordijntjes zijn ook klaar. net als allerlei bijzaken als het tafeltje. Ik heb de tafel zo aangepast dat ik hem nu ook buiten in de kuip kan gebruiken. Ook de energievoorziening is gereed. Stel je daar niet teveel bij voor, ik heb een portable set zonnepanelen en een opslagapparaat, om allerlei apparaten op- en bij te kunnen laden. En de barometer zit ook al op zijn plek. Al met al zou ik mijn schip eigenlijk al bewoonbaar willen verklaren. Al blijft het een klein kajuitje. Ik moet me niet uitrekken als ik op de WC zit, bij wijze van spreken. En de WC gebruiken als de tafel is gemonteerd lukt ook niet echt, dus behelpen is het echt wel straks.

Op de bovenste interieurfoto kun je nog zo'n plek zien waar weer bijgewerkt moet worden. De drie bouten die je ziet net onder het deurpaneel zijn van de bevestiging van een zware oogplaat in de kuip waar ik straks een lifeline aan kan zetten. Die moet ervoor zorgen dat als ik ooit overboord val de boot niet zonder mij verder vaart.



In de kuip is ook het meeste klaar. Motor en roer passen netjes. Het kuiprooster moet nog wel aan de bovenkant in de lak, en daarna moet ik er nog antislip profiel op zetten. Op de banken en bakskisten zit al antislip; ik wil toch een mooi veilig schip tenslotte. Dus er is nog wel het een en ander te doen.

Vanmiddag ben ik bezig geweest met de giek en het giekbeslag. In de reefkam op de giek maak ik zelf een blokje voor de smeerreep, aan elke kant één. Een prototype lukte goed, in het weekend moest dat maar eens definitief uitgevoerd worden. Ik blijf tot het laatste moment aanpassingen bedenken en heroverwegen, ik ben ook wel benieuwd wat er uiteindelijk niet handig zal zijn, en wat wel.


Op de boeg begint het er allemaal ook op te lijken. Het is daar wel vol geworden, maar de boegspriet zit er mooi op (op deze foto weer even niet trouwens, hij blijft ook eenvoudig demonteerbaar zodat je er alleen mee hoeft te varen als je hem ook gebruikt). Ik overweeg wel om eens te gaan kijken of een kluivertje handig zou kunnen zijn. Er ligt nog een heel oud fokje dat ik daarvoor zou kunnen vermaken, dan doe ik zelf ook nog wat zeilmakerswerk en dat is ook wel weer leuk. Maar dat blijft ook nog even ter overweging.


1 opmerking: