zondag 20 juli 2014

vaarervaringen

De afgelopen tijd een mooi stuk gezeild, Friesland en wat stukjes IJsselmeer, en vorige week een stukje Waddenzee. Dan komt er stroom bij en is het water zout, en dat maakt het wel veel echter. Het schip bevalt prima. Van Haskerdijken eerst naar Workum, met weinig wind. Dan het IJsselmeer over, met variabele wind, vandaar de grote bocht, naar Den Oever.
 
Van Den Oever over het Wad naar Den Helder, met Eelke aan boord. Mooi weer en niet veel wind, maar de stroom mee en dat scheelt veel. Het was ook maar een klein stukje eigenlijk, 11 zeemijl (20,5km). We zijn wel bijna altijd het kleinste bootje in de omgeving, nu ook weer. Maar vooral met licht weer kunnen we heel best meekomen. 
 
 
 
 
 
In Den Helder heb ik op Willemsoord gelegen, de oude Rijkswerf. Daar was ik eens niet de allerkleinste; er lag ook een scheepje van 5.25 lang (of liever kort). Op de achtergrond het ramschip de Schorpioen en het Marinemuseum, dat ik natuurlijk ook bezocht heb. Toerist spelen in eigen stad, het is wat. Maar ik moet zeggen, het is een hele plezierige haven om te liggen, leuk, veel te zien, rustig. Net voor we de Zeedoksluis invoeren zwom er in de buitenhaven een zeehond vlak naast ons. 
 
 
Met heerlijke wind, een goede 4 Beaufort en een rifje in het grootzeil, vlogen we een paar dagen later over het Wad naar Kornwerderzand, een afstand van 23 mijl (43km)  in 4 uur. Op de GPS een maximumsnelheid van 9,3 knoop, véél meer dan de rompsnelheid van 5,5 knoop, maar daar moet natuurlijk de stroom nog vanaf, die we mee hadden. 
 
 
Alle sluizen en bruggen gingen steeds vlot en soepel, al lag Kornwerderzand wel helemaal vol. Vandaar naar Makkum om lekker uit te rusten, gerieflijk op ons bootje. Alhoewel, het is alweer een studieboek waar ik in bezig ben. 
 
 
Vanaf Makkum was het dan weer ongeveer windstil, af en toe een zuchtje. Gelegenheid om de gennaker (het grote voorzeil op de boegspriet) eens te hijsen, maar dat helpt weinig als er weinig wind is. En gelegenheid om het zwemtrapje te testen, een simpel touwladdertje maar functioneel. Helaas moet de motor ons het grootste deel door Friesland weer terug naar Haskerdijken brengen.
 
 
Eigenlijk bevalt bijna alles goed, al groeit het lijstje van dingen die ik volgende winter wel ga veranderen. De basis is echter prima, zeewaardigheid, stabiliteit, hanteerbaarheid, motorvermogen, zeilen hijsen, strijken en managen. De gennaker had er wat minder zin in. Ik heb voorlopig de slurf (of kous) eraf gehaald (die zorgt ervoor dat je hem makkelijk kunt hijsen en strijken) en de bevestiging aan de boegspriet ook al aangepast, maar daar moet ik nog verder over nadenken. De vaste watertank bevalt me niet, te lastig, teveel in de weg, en te weinig van praktisch nut, en vooral, het water blijft niet echt fris. Op zo'n maat boot is flessenwater toch handiger, al kun je de fles dan vaak wel uit de kraan vullen. Maar dat zit hem allemaal in de kleinere details.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten