dinsdag 6 mei 2014

Te water!!

Jaaaa, hij ligt erin en het zeilt heerlijk! Maar voor het zover was is het nog even een druk weekje geweest.
 
 
Een week geleden was de loods naaiatelier geworden, voor het maken van een huik, rolfokhoes en dektent. Dat laatste is wellicht wat overdreven, maar ik wil mijn scheepje graag prachtig hebben en prachtig houden, dus tja. Stugge stof en enorme lappen is wel eens lastig werken, maar alles verliep eigenlijk wel goed. 
 

 

 
Ze stond al op de trailer, en was zelfs al eens naar buiten geweest, om de mast op test te hijsen enzo. Afgelopen vrijdagmiddag alles transport gereed gemaakt. En natuurlijk weer een tegenvaller, de wrikriem bleek te lang en niet te passen in de opbergruimte. Nu wist ik dat-ie wat groter was, maar daar had ik geen rekening mee gehouden. En dan moet je het dus later oplossen... Ik heb er de zaag maar ingezet, en nu past-ie wel. Alleen moet ik hem nu wel weer even in de lak zetten natuurlijk. De mast en andere rondhouten hebben hun  eigen plekje, binnen het schip. Op de trailer steekt er dus niks uit, dat past allemaal keurig en werkt heel handig. 
 
 


Verder de puzzel van het afstellen van de kogeldruk, maar ook dat levert gelukkig geen onoverkomelijke problemen meer op. Zaterdagochtend vertrekken we, de eerste kilometers spannend maar algauw is duidelijk dat alles netjes vastzit, de trailer keurig spoort en heel stabiel achter de golf hangt.



We laten de boot bij Postma in Nieuwebrug met een kraan te water, dat lijkt even wat minder spannend dan meteen van een trailerhelling. Zo blijft er nog wat te avonturen over. Maar ook dat kranen was best spannend. De motor doet eerst helemaal niks, tot blijkt dat de bougiekabel er niet in zit. Dat verholpen en meteen loopt-ie als een zonnetje en brommeren wij de eerste kilometer. Vervolgens een dag werk om alles vaarklaar te krijgen de eerste keer, dan is alles nog zoeken. We varen wel even een uurtje op de Heeresloot, en alles lijkt prima en voelt in elk geval goed. Zaterdagavond ligt ze er dan netjes bij en gaan wij uit eten, met bubbels. Een fles stukgooien tegen de romp wil ik niet, maar een dronk op een nieuw schip natuurlijk wel.



Gister en vandaag op pad, van Haskerdijken naar Workum en terug. Heerlijk weer, gister wat minder wind, vandaag een rifje erin. En speuren naar de kinderziektes, en de dingetjes die net even niet handig blijken. En dat zijn er nogal wat. Het onderweg even strijken van de mast blijkt even wat lastiger dan gedacht en gehoopt, dus daar moet ik nog wat op verzinnen. En vanmiddag had ik in de vlagen al wat schade aan het roer, dus dat heb ik mee om te verstevigen. Zo'n boot is nooit af. Maar verder... wat vaart het heerlijk, een gehoorzaam scheepje met een behoorlijke gang erin, en regelmatig bewonderende blikken en dito commentaar. Ja, ik zie natuurlijk wel wat er scheef is, en nu al waar de krassen en vlekken zitten, maar dat hou je toch. Lekker geslapen aan boord, voldoende ruimte, goede ventilatie, goed bed ook.




En dan vanmiddag het scheepje onder de dektent gelegd; de komende dagen heb ik weer andere zaken aan mijn hoofd.




1 opmerking: