donderdag 2 juni 2022

de halfwinder





Vorige maand bij perfect weer de halfwinder in de sleeve uitgeprobeerd en dat ging niet feilloos. Probleem is dat het zeil in feite te robuust is vormgegeven en daardoor niet lekker door de hoepel gaat. Dus overgezet op de top-down furler, maar dat leverde eigenlijk hetzelfde beeld op. De halshoek en de tophoek zijn gewoon te stijf. Vandaag bij ideaal weer de halfwinder weer op de furler gezet, maar daar de top-down adapter tussenuit gehaald, waarmee de furler wat directer het zeil meepakt. En dat ging perfect zoals ik het wilde. Dus installeren en laten staan, en vlot wisselen tussen fok en halfwinder. 


Nou ja, perfect nu ook weer niet eigenlijk, want de halshoek schoot los. Ik neem maar aan dat ik die dus niet goed vast had geknoopt. Wel een spectaculair gezicht haha. Maar niet de bedoeling natuurlijk. Gelukkig was het ideaal weer dus het was geen enorm probleem om het zeil weer onder controle te krijgen. 


En ja, echt heel mooi rolt het niet op, door die stijve hals- en tophoek. Maar dat moet dan maar, zo kan ik het in elk geval wel hanteren ook als ik solo vaar.




 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten