woensdag 10 april 2013

de eerste maanden

Zoals ik al in het eerste bericht aangaf heb ik eigenlijk nu pas besloten om een blog te gaan bijhouden, terwijl de romp nu al in de coating staat. Dus tijd voor een update over de eerste maanden.

Zo rond de kerst ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de backbone. Dat is de centrale constructie van kielbalk en zwaardkast. Het plaatmateriaal en massief hout wordt met epoxy gelijmd.

 

Tegelijk, dat kan want ik heb veel ruimte, heb ik de schotten klaargemaakt, regeltjes en dubbelingen verlijmd enzo



Half januari ben ik het bouwraam gaan maken waar de romp op gebouwd zal gaan worden. Allemaal goedkoop plaatmateriaal, dat de Gamma zo vriendelijk was netjes op maat te maken voor me.


En dan het passen en meten, bijvijlen raspen en schaven van de schotten tot het allemaal precies recht, pas en waterpas staat. Dat viel me nog niet mee, eindeloos met de winkelhoek en de waterpas en het meetlint en dergelijke puzzelen, weer los, weer vast. Uiteindelijk  is het niet zo recht geworden als ik eigenlijk wel had gewild, en moet ik er maar mee leven dat het handwerk is. We moeten maar even afwachten of ze straks een beetje recht lijkt.



En dan kan de backbone op zijn plaats gezet. Daar had ik even hulp van Anneke voor nodig. Tevoren alles mooi pas en perfect, en dan ga je lijmen en past het niet, en past het niet, en past het niet, terwijl je natuurlijk maar een beperkte tijd hebt want die lijm gaat een keer harden. Het paste op tijd. Puf puf, de eerste zware klus achter de rug.



Na heel veel passen, bijschaven en bijvijlen gaat op de laatste dag van januari de eerste gang erop. Vanachter kun je nog goed zien dat de gang uit delen is samengesteld, platen zijn nu eenmaal korter dan de bootlengte.


Ondertussen alweer bezig met het in elkaar lijmen van de volgende gang. Goed ondersteunen en tussen twee plaatjes chipboard klemmen gaat toch het beste. Epoxy is prettig spul om mee te werken, er is veel te corrigeren, maar als het eenmaal vast zit zit het ook vast, dan kun je het alleen maar loskrijgen door het door te zagen.


De gangen hebben soms best wel veel spanning, maar het is altijd goed te doen. Ik schroef ze met tijdelijke schroeven door afgetapete plaatjes op hun plaats, waar niet te schroeven is moeten klemmen soelaas bieden. Dat vraagt soms wel wat kunst en vliegwerk. Bij de tweede gang had ik bij het voorste schot touw en een balkje nodig, en bij het tweede schot een samenstel van drie lijmklemmen. Dan is het toch wel weer leuk dat het ook nog lukt ook.


Na de tweede gang heb ik de loodballast op z'n plek gewerkt. Dat lood had ik op maat laten gieten, het is 78 kilo. Het plaatsen was de tweede hele zware klus. Ik had het bij voorkeur perfect passend, dus steeds hele kleine beetjes wegschaven of vijlen en weer passen, ik denk dat ik die 78 kilo wel honderd keer omhoog en omlaag heb gehad. Ik had het takeltje verrijdbaar met bokwieltjes op de balk gezet, op zich werkte dat perfect. En uiteindelijk zat het lood perfect opgesloten in de backbone.




Nadat ik dan ook nog wat afwerking van de zwaardkast had gedaan en de zandlijsten had geplaatst weer verder met de gangen. Die pasten soms beter en soms wat minder, dus dat is al een aanwijzing dat het allemaal wel niet helemaal perfect zal zijn. En eindeloos veel tijdelijke schroeven, en dus ook eindeloos veel schroefgaatjes die weer dicht moesten. Lijm in een 20 ml spuitje doen en doorspuiten bleek nog het beste te werken. Zo goed dat ik toch besloot de eerste gaatjes, die ik gewoon dicht had gemaakt, weer open te boren en door en door te vullen met lijm, met dat spuitje dus. Dat is toch wel een van de leuke kanten, steeds zoeken naar handige oplossingen. Elke bouwer zal zo zijn eigen trucs hebben. Dat heeft wel wat.



Begin maart zitten alle gangen erop en ben ik bezig met glasweefsel en epoxy de onderzijde te versterken, en daarna de hele romp in de epoxy te zetten. Wat wordt het opeens mooi, dat hout.


En dan de buitenafwerking van de backbone. De buitenboeg had ik al in het begin gelamineerd (uit 8 dunne latjes opgebouwd) tegen de binnenboeg aan. Dat zou natuurlijk moeten passen, maar dat deed het niet. Nou ja, wel ongeveer natuurlijk, maar naar mijn smaak niet genoeg. Dat kwam ook omdat de bocht van de boeg niet overal gelijkmatig was. Dus daar heb ik eerst wat in gecorrigeerd door met epoxy wat hout tussen te lijmen en dan weer helemaal in model te schaven (vuilniszakken prachtige krullen, een goed schaafje doet wonderen). En dan met nieuwe latjes een nieuwe boeg in elkaar gelamineerd. Dat lijkt er meer op. Die moet dan wel op het schip in vorm geschaafd worden, dus dat gaat dan weer iets minder perfect. Het blijft handwerk en amateurbouw, dat moet ik maar accepteren.


Vaak zijn er momenten dat lijm moet harden dus dan is het even tijd voor andere klussen. Zo ben ik aan het roer begonnen. De helmstok is nog niet de echte, maar een snelle proefversie uit waaibomenhout. Maar alles klopt verder wel. Natuurlijk weer even puzzelen op de bevestiging van het roerbeslag, dat wordt een oplossing met inslagmoeren en verlengmoeren waar ik uiteindelijk tevreden mee ben. Alles loodrecht zetten is ook even een klusje (anders kun je het roer nooit meer op de pennen zetten en ook niet goed gebruiken trouwens)


Met de afwerklijst op de zwaardkast en onderkant van de backbone, en alle glasweefselversterking kan er gecoat worden. Eerst epoxy erop, drie lagen. Eind maart gaat de eerste laag pantsercoat erop. Dan is de mooie houtstructuur plots verdwenen. Jammer, toch wel.


Nadat er drie lagen pantsercoat (grijs-wit-grijs, anders zie je echt niet meer waar je bent gebleven) met moeite de waterlijn erop geprut. Ik dacht eerst die vanaf de afstand grond te construeren (hoogte plus waterpas) maar uiteindelijk werd het een combinatie van hoogte plus waterpas en construeren vanaf de tekeningen. Het lijkt redelijk, maar ik zal na de tewaterlating (en dat duurt nog heel lang) pas weten of het echt een beetje klopt.

1 opmerking: