dinsdag 30 april 2013

het binnenwerk vordert, traag lijkt het





Ze ligt alweer twee weken rechtop en er  lijkt niet zoveel voortgang te zijn, maar dat is schijn. Al moet ik dat mezelf ook geregeld vertellen. Na het keren was wel heel zichtbaar dat er nog geen enkele afwerking was gebeurd aan de binnenkant, of nou ja, vrijwel geen. Dus eerst maar eens klodders epoxy wegschaven, raspen, vijlen en schuren. Dan overal de hoeken afvullen met epoxy zodat ze mooi rond worden, ter versteviging en afwerking. En weer schuren natuurlijk.




En dan een hele boel glasweefsel en epoxy aanbrengen, ter versterking, en dat uiteraard ook weer afwerken, schuren, bijwerken. Alle belangrijke hoeken en verbindingen krijgen een strook diagonaal geknipt glasweefsel. Diagonaal is het hanteerbaarder en wordt het sterker. En de onderste twee gangen krijgen integraal glasweefsel/epoxy.




Ondertussen heb ik het vloertje van het eerste compartiment klaargemaakt. De onderkant daarvan wordt volgeschuimd, extra veiligheid mocht je een keer hard varen en een drijvend balkje tegenkomen ofzo. Dan zorgt het schuim in elk geval dat de boot niet meteen vol kan lopen. En ja, als je dan toch met schuim in de weer gaat kan er ook een klein koelboxje in natuurlijk. Wel even hectisch, dat schuim, roeren en gieten moet volgens het boekje binnen één minuut. En dan is het behoorlijk sterk, ik had er flink wat tegels opgelegd maar het kwam toch allemaal mee omhoog. Ik ben er zelf maar op gaan staan, dat hielp wel voldoende.  Alle grote zaken eens gepast, tot en met het dek, en dat ziet er allemaal toch wel best uit.




Verder al druk bezig te bedenken en voor te bereiden hoe ik het allemaal rond het toiletje en met de kombuisinrichting wil hebben. Stel je daar niet teveel van voor, het blijft natuurlijk een klein scheepje van nog geen 6 meter, en dat is dan nog over alles gerekend. Dus zal het echt wel kamperen zijn, maar onder een vast dak, dat dan weer wel.



Vandaag de beam shelves gemonteerd, die ik de afgelopen dagen al pas had gemaakt. Viel eens een keer erg mee, er staat wel veel spanning op, maar met de lijm erop wordt het veel gladder en dus kreeg ik ze toch veel makkelijker op hum plek dan met het pas maken. Toen moest ik echt wel even met wigjes en klemmen aan de gang, vanmiddag kon ik ze met de blote hand op hun plek zetten. De beam shelves lopen over de hele lengte van het schip, liggen tegen de huid aan en straks komt het dek erop. Het Nederlandse woord is doftweger, maar dat maakt de meesten van jullie ook niet veel wijzer. Straks is pas als het binnenwerk klaar is trouwens.
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Bravo!.. Details always needs passion and determination.. Seems like you got them both..

    BeantwoordenVerwijderen